KÖPVILLKOR/RETUR


Köpinformation

Beställning
• Priserna hos Varsam är i svenska kronor, inklusive svensk moms (f.n 25%). Bekräftelse och eventuell restnotering sker med e-post och du som kund åtar dig då att bevaka din e-post. Förskottsbetalning kan förekomma för ny kund eller större belopp.
• Du kan även beställa genom att skicka e-post till: varsam.ab@varsam.se. Glöm då inte att ange varorna du önskar, namn, adress, samt telefonnummer.
• Vill du skicka din beställning med vanlig post går det också lika bra. Postadressen är den som följer:
Varsam AB
Box 218, 701 44 Örebro
Fax: 019-6112143, Tel 019-125505.

* Vi reserverar oss för eventuella förändringar produktens pris eller utseende. 

Leverans och frakt
• Vi packar vanligtvis din order inom 3-5 arbetsdagar med reservation för att någon produkt kan vara tillfälligt slut i lager, förseningar med fraktbolagen m.m.
• Vi försöker alltid packa så litet vi kan för att hålla ner fraktpriset. Mindre/lättare varor kan vi skicka som varubrev. Det som skickas som varubrev beräknas gå in i en brevlåda. Frakten är då mellan 45-75kr. Är det större/skrymmande eller dyrare varor skickas det som paket, frakten är då 90-130kr för leverans till utlämningsställe. Vanligaste paketet vi skickar är mellan 1-6kg och kostar 90kr.
• Företag, Skola, Sjukhus och liknande har samma pris för brev/varubrev, för paket till adress är frakten 90-165kr (72-132kr exkl.moms)
• Obs att fåtöljer, ribbstolar samt några andra skrymmande varor har annan frakt. Kontakta oss gärna för mer information. 
• Vi har förhoppningar om att kunna precisera mer exakta fraktpriser direkt i kundvagnen under 2023.
• För kunder bosatta i utanför Sverige debiteras frakt efter gällande taxa (vanligtvis Postens DPD). Då gäller även förskottsbetalning. 

E-faktura                                                                                                                                                   
För verksamheter som behöver e-faktura så ordnar vi det.

Returer och reklamationer
Du har rätt att inom 14 dagar från mottagandet ångra ditt köp. Kostnaden för returfrakten står du själv för. Vid retur kräver vi att varan är oanvänd och obruten i sin originalförpackning samt återsändes tillsammans med ursprungliga orderhandlingar. Du får inte returnera varor mot postförskott eller efterkrav. Sådana leveranser löses inte ut av oss. Vi vill påpeka att vid transport till oss, ansvarar du som kund för att varan når oss i oskadat skick.

Hygienprodukter som exempelvis strumpor, urinflaskor, pottor, inkontinensskydd (blöjor, bindor, engångsskydd) tå/fotprodukter, toalettförhöjningar, easywipe, botton buddy, torkel m.m. kan endast returneras i obruten originalförpackning. Ånger- och returrätten gäller inte för produkter med bruten försegling, som har förseglats av
hygienskäl.

Vid felaktig leverans, dvs leverans av fel vara, fel antal, skadad vara eller bristfällig vara skall du som kund omgående kontakta Varsam: varsam.ab@varsam.se för reklamation.
För synliga transportskador skall anmärkningar omedelbart anmälas till Posten eller DHL. (Allra helst redan vid mottagandet.) Vid andra typer av transportskador skall anmärkningar framställas till Posten, Schenker eller DHL inom 7 dagar efter mottagandet.

Returer av varor/paket skickas till: Varsam AB, Stångjärnsg 3, 70363 Örebro
------------------------------------------------------------------------
Varsam AB: 556461-2959 och VAT-nummer: SE 556461295901.
Bankgiro: 5858-3097.

Integritetspolicy Varsam AB

Bakgrund
EU:s nya allmänna dataskyddsförordning (GDPR – General Data Protection Regulation) börjar gälla den 25 maj 2018. Den syftar till att stärka säkerheten och skyddet för personuppgifter inom EU och ersätter det tidigare europeiska dataskyddsdirektivet och den svenska personuppgiftslagen. Mycket är sig likt men kraven på hur vi som företag får behandla dina personuppgifter skärps.

Personliga data
Vi samlar in personuppgifter som du frivilligt tillhandahåller till oss och detta sker enbart vi beställning/order. Uppgifterna vi samlar inkluderar ditt namn, postadress, e-postadress och telefonnummer. Varsam varken köper in eller säljer personuppgifter.

Din önskan att ta bort dina data
Du kan också begära att vi tar bort alla personuppgifter vi har om dig. Detta omfattar inte eventuella uppgifter som vi är tvungna att spara pga administrativa eller legala skäl..

Skäl för användning av dina personuppgifter
När vi behandlar personuppgifter för de ändamål som förklaras i denna policy använder vi oss av våra intressen när det gäller att upprätthålla kundrelationer. Vi måste också av skatteskäl spara fakturor mm i 7 år.

Lagring och säkerhet
Dina personuppgifter sparas för angivna ändamål som nämnts ovan i ett låsbart arkiv (pappersform) samt i vårt administrativa datasystem. Datasystemet är inte molnbaserat utan enbart lokalt baserat hos Varsam.            
• Vi skyddar på detta sätt dina uppgifter från obehöriga personer eller organisationer.                        
• Säkerheten ska granskas regelbundet för att säkerställa vår integritetspolicy.

Dina rättigheter
Du är alltid välkommen att höra av dig med dina frågor och funderingar. Du har rätt att veta vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Du har också rätt att få felaktiga personuppgifter om dig korrigerade och du kan i vissa fall be oss att radera dina personuppgifter..